1. خانه
  2. مستندات
  3. تار و پود
  4. پالت رنگ

پالت رنگ

کمی تئوری:

پس از کاهش تعداد رنگ برنامه (Quantization) رنگ‌های موجود در پالت رنگ ذخیره می‌شوند. در این مرحله با توجه به این که تصویر حاصل شده از تعداد رنگ کمتری برخوردار است، شباهت آن به تصویر اولیه کاهش پیدا کرده و با تصویری با رنگ‌های باند مانند مواجه خواهید شد. لذا فرایند دیگری برای حذف این وضعیت بر روی تصویر انجام می‌شود تا با انتشار خطای حاصل شده بر روی هر پیکسل، آن را بین پیکسل‌های مجاور انتشار دهد و تصویری هرچه نزدیک‌تر به تصویر اصلی حاصل کند. این فرایند (Dithering) نام دارد. در این برنامه از یکی از الگوریتم‌های موجود استفاده شده است که سعی خواهد شد در نسخه‌های آتی الگوریتم‌های دیگری نیز به برنامه اضافه گردد تا کاربر بتواند تصویر حاصل از الگوریتم‌های دیگر را نیز بررسی کند و کنترل بیشتری بر تصویر نهایی داشته باشد.

فرایند Quantization با کمک رنگ‌های موجود در تصویر انجام می‌شود و فرایند Dithering با کمک پالت رنگ تهیه‌شده از مرحلهٔ قبل.

کار با پالت رنگ:

در حالت انتخاب پالت رنگ در وضعیت «خودکار» می‌توانید تعیین کنید تعداد رنگ تصویر در مرحلهٔ اول به چه تعداد کاهش پیدا کند. هرچه این تعداد کمتر باشد تصویر نهایی از نظر رنگ، شباهت کمتری به نصویر اصلی خواهد داشت. لذا پیشنهاد می‌شود از حداکثر رنگ ممکن (بسته به موجودی نخ‌هایتان) برای این بخش استفاده کنید. هر چند می‌توانید با کاهش و افزایش این مقدار نتیجه‌های حاصل‌شده را با هم مقایسه کنید و انتخاب کنید چه نتیجه‌ای را می‌پسندید.

روش پیشنهادی این است چه در حالت محدود به مجموعه رنگ و چه در حالت نامحدود، ابتدا در حالت خودکار و با تعداد رنگ مورد نظر، کار پردازش را انجام دهید. سپس انتخاب پالت را در حالت «دستی» قرار دهید و «مرتب‌سازی» را «بر اساس گره» قرار دهید. رنگ‌هایی که تعداد گره کمی دارند را حذف کنید. مجدداً مرتب‌سازی را به وضعیتی غیر از گره تنظیم کنید (با توجه به مشخص نبودن تعداد گره پیش از هر پردازش، امکان پردازش در این حالت وجود ندارد) و در همان حالت دستی پردازش را انجام دهید. این کار را تا جایی که تصویر نهایی قابل قبول است و هنوز می‌توانید تعداد رنگ را کاهش دهید تا هم تصویر مطلوبی داشته باشید و هم در مصرف نخ صرفه‌جویی کنید.

منوهای پالت:

  • مرتب‌سازی:‌ با کمک این گزینه می‌توانید ترتیب رنگ‌های پالت را کنترل کنید. این کار بر روی نقشه رنگی که ایجاد شده تاًثیری ندارد. لذا لازم است ترتیب مورد نظر را پیش از تهیهٔ نقشه انجام دهید. با توجه به این که تعداد گره هر رنگ پیش از پردازش مشخص نیست، امکان پردازش در این حالت وجود ندارد. حالت ترتیب بر اساس گره برای بعد از پردازش و یافتن رنگ‌های کم‌استفاده‌شده استفاده می‌شود. که در بالا توضیح داده شد.
  • بازیابی و ذخیره پالت: در صورت تمایل می‌توانید پالت تولید شده را ذخیره کنید تا برای نقشه‌های بعدی نیز استفاده کنید. توجه کنید رنگ‌های بازیابی شده فقط برای حالت دستی پالت معتبر هستند. چرا که فقط در این حالت پالت جدیدی تولید نمی‌شود و برنامه بدون انجام مرحلهٔ Quantization (فرض را بر انجام این مرحله می‌گیرد، چون پالت تهیه شده و نیاز به تهیه پالت نیست) مستقیماً مرحلهٔ Dithering را انجام می‌دهد. اما اگر پس از بازیابی پالت به حالت «خودکار» تغییر وضعیت دهید، برنامه مجدداً به ایجاد پالت جدید خواهد پرداخت.
  • ذخیرهٔ فایل PDF پالت: در صورتی که بخواهید به تهیهٔ نخ برای نقشه اقدام کنید می‌توانید فایل PDF پالت را تهیه کنید تا با راحتی بیشتری در اختیار شما باشد.
  • ذخیره به عنوان مجموعه رنگ: در صورتی که مایل باشید مجموعه رنگ جدیدی ایجاد کنید، می‌توانید از این گزینه استفاده کنید. در صورت تمایل توضیحات بیشتر راجع به مجموعه رنگ را مطالعه فرمایید.
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ بله ۲ خیر