1. خانه
  2. مستندات
  3. حسابداری شخصی بانک
  4. تراکنش‌ها

تراکنش‌ها

پس از تعریف حساب‌ها، عملیات مهم دیگر، ثبت تراکنش‌هاست. مدیریت تمام عملیات برنامه توسط تراکنش‌ها صورت می‌پذیرد. همانطور که می‌بینید، زمانی که پس از ثبت حساب‌های جدید وارد بخش تراکنش‌های می‌شوید، اولین چیزی که در این بخش جلب توجه میکند، یک تراکنش جدید است که با عنوان «گشایش حساب جدید» ثبت شده‌ است. با ویرایش مبلغ این تراکنش می‌توانید مبلغ گشایش حساب را تغییر دهید. در صورتی که این تراکنش‌ را حذف کنید، موجودی حساب شما صفر خواهد شد.

مواردی که در لیست نمایش تراکنش‌ها نمایش داده شده است عبارتند از:

1. منوی اصلی: که بسته به صفحه‌ای که مشاهده می‌کنید، گزینه‌هایی در اختیار شما قرار می‌دهد.

2. جستجو: با کمک این آیکن می‌توانید بر اساس عنوان و یادداشت در بین اطلاعاتی که در حال نمایش است جستجو کنید. برای مثال در صورتی که همانند شکل بالا در حال مشاهده تراکنش‌های خرداد 99 باشید، با استفاده از این آیکن جستجو فقط در میان داده‌های این ماه انجام خواهد شد.

3. فیلتر: با استفاده از فیلترها می‌توانید تنظیم کنید اطلاعات بر چه اساس و چه ترتیبی نمایش داده شوند. برای اطلاعات بیشتر بخش فیلترها را ببینید.

4. قفل اطلاعات بالای صفحه: در صورتی که این قفل فعال باشد اطلاعات بالای صفحه همیشه نمایش داده خواهد شد. در صورتی که بخواهید فضای بیشتری برای نمایش اطلاعات داشته باشید می توانید قفل این بخش را بردارید. در این صورت با بالا بردن صفحه اطلاعات و همچنین نوار ابزار مخفی خواهند شد.

5. نمایش لیست گزارشات: با استفاده از این آیکن لیست انواع گزارشات بخش تراکنش‌ها نمایش داده خواهد شد. در صورت تمایل می‌توانید جهت بهره‌برداری بیشتر از فضا با استفاده از این آیکن، لیست را مخفی کنید.

6. نوار کنترل بازه زماتی: با استفاده از این بخش می‌توانید بازه زمانی را به بازه مشابه قبل یا بعد تغییر دهید. در صورتی که بخواهید به بازه جاری برگردید کافیست متن بازه زمانی را با انگشت خود نکاه دارید.

 

مجموع تراکنش‌ها نیز بسته به فیلتر انتخاب‌شده نمایش داده می‌شوند.

حذف هر تراکنشی بر روی تمام مانده‌های بعد از آن تراکنش تأثیرگذار بوده تا به جدید تراکنش رسیده و موجودی کنونی حساب شما با توجه به ماندۀ جدیدترین تراکنش محاسبه خواهد شد.

می‌توانید تعدادی از مشخصه‌های تراکنش‌ها را به صورت دسته‌ای ویرایش کنید. برای این منظور پس انتخاب تراکنش‌های مورد نظر، آیکن ویرایش را انتخاب کنید. پس آن در پنجرۀ بازشده، گزینه‌های مورد نظر را تیک زده و مقدار مورد نظر را برای هر یک از گزینه‌ها وارد کنید.

 

تراکنش جدید

با لمس آیکن مربوطه در صفحۀ تراکنش‌ها می‌توانید تراکنش جدیدی ثبت کنید. در صفحۀ ثبت تراکنش جدید موارد زیر قابل توجه‌ هستند:

  • در صورت تمایل می‌توانید در بخش تراکنش‌ها از «عنوان» استفاده نکنید. در این صورت باید برای مدیریت تراکنش‌ها از دسته‌بندی‌ها استفاده کنید. برای این کار باید وارد تنظیمات برنامه شده و گزینۀ «عدم اجبار استفاده از عنوان تراکنش» را فعال کنید. توجه داشته باشید در این صورت، از آنجایی که برنامه برای انجام عملیات خود به صورتی داخلی از عنوان استفاده می‌کند، به صورت داخلی، نام دسته‌بندی را برای «عنوان» در نظر می‌گیرد و در صورتی که مجدداٌ اجبار استفاده از عنوان تراکنش را غیرفعال کنید، در لیست تراکنش‌ها، در محل عنوان، نام دسته‌بندی‌هایی که تا آن زمان برای آن تراکنش‌ها انتخایب کرده‌اید نمایش داده خواهند شد.
  • هنگام ثبت تراکنش جدید می‌توانید میزان سود و یا زیان آن تراکنش را نیز ثبت کنید. با انتخاب ثبت سود زیان این امکان برای شما فراهم است تا میزان سود یا زیانی که در تراکنش ثبت‌شده وجود دارد را به طور مجزا یادداشت کنید، تا در گزارشات خود بتوانید از میزان سود یا زیان در دورۀ خاص مطلع شوید. برای مثال در صورتی که در ثبت یک تراکنش به مبلغ 10000 ریال 1000 ریال سود وجود دارد، مبلغ 10000 ریال را به عنوان مبلغ تراکنش و مبلغ 1000 ریال را به عنوان مبلغ سود وارد می‌کنید.
  • با انتخاب گزینۀ «در مجموع تراکنش‌ها محاسبه نشود» تراکنش شما در لیست تراکنش‌ها نمایش داده شده، در موجودی حساب شما مؤثر بوده اما در گزارشات، در مجموع تراکنش‌ها محاسبه نمی‌شوند. برای مثال مبلغی به شخصی پرداخت می‌شود که این مبلغ پس از چند روز عودت داده می‌شود. ثبت این تراکنش به علت ردگیری انجام می‌شود، اما با توجه به این که این مبلغ پس از چند روز بازگشت داده می‌شود، نیازی نیست که به عنوان هزینه یا درآمد لحاظ شود. موارد بسیار دیگری وجود دارد که این گزینه به کمک شما می‌آید تا قدرت مانور بیشتری در مدیریت تراکنش‌های خود داشته باشید.
  • بخش اشخاص در تراکنش‌ها شامل دو عنوان طرف حساب، و اعضای خانواده می‌شود. اعضای خانواده می‌توانند به عنوان طرف حساب مورد استفاده قرار گیرند، اما در بخش اعضای خانواده فقط اشخاصی که در بخش «اشخاص» به عنوان اعضای خانواده تعریف شده‌اند نمایش داده می‌شوند.

 

الگوها

در صورتی که تراکنشی با مشخصات خاص را زیاد ثبت می‌کنید، می‌توانید زمانی که در حال ثبت آن هستیدآ آن را به لیست الگوها اضافه کنید. برای این کار کافیست گزینۀ «به لیست الگوها اضافه شود» را در بخش اطلاعات تکمیلی تراکنش تیک بزنید. در این صورت هنگام ثبت تراکنش جدید می‌توانید گزینۀ «الگوها» را انتخاب کرده و با لمس تراکنش الگوی مورد نظر، به سرعت تراکنشی با مشخصات مشابه، برای زمان جاری ثبت کنید.

 

گزارشات تراکنش‌ها

در برگۀ تراکنش‌ها، در زیر بخش مجموع تراکنش‌ها منوی گزارشات تراکنش‌ها نمایش داده می‌شود که بسته به نیاز می‌توانید گزارشات مختلفی را مشاهده کنید. تمام گزارشات بر اساس فیلتر جاری تراکنش‌ها نمایش داده خواهند شد.

در گزارشاتی از قبیل دسته‌بندی، رویداد و … می‌توانید مجموع هر یک از دریافت و پرداخت‌ها را به صورت مجزا ببینید و یا تفاضل دریافت و پرداخت را مشاهده کنید، که از طریق منوی بالای صفحه قابل تنظیم است.

در صورتی که چند واحد پولی تعریف شده باشد، آیکنی حاوی واحد پولی فعال در کنار مجموع نمایش داده می‌شود، که با جهت تنظیم واحد پیش‌فرض نمایش مجموع‌ها مورد استفاده قرار می‌گردد. به صورت کلی هر کجا مجموع تراکنش‌هایی نمایش داده شوند، بر اساس واحد پولی فعال نمایش داده می‌شوند. در صورت تمایل به دیدن مجموع بر اساس واحد پولی دیگر با کمک آیکن واحد پولی باید واحد پولی پیش‌فرض را تغییر دهید.

 

کسر کارمزد

در صورتی که پیامک‌های بانکی را ثبت می‌کنید که مبلغ کارمزد در مبلغ تراکنش لحاظ شده در بخش کارمزد، مبلغ کارمزد را وارد کنید و با لمس دکمۀ منفی، مقدار کارمزد از مبلغ تراکنش کسر خواهد شد و نیازی نیست مجدداً به صورت دستی مبلغ تراکنش را ویرایش کنید.

برای ثبت طلب و بدهی جدید، از بخش «اتصال به طلب و بدهی» استفاده نکنید. این امکان در برگۀ «تراکنش جدید» برای امکان اتصال تراکنش به طلب و بدهی‌های موجود است (در صورتی که قبلاً یک تراکنش عادی بوده که حالا مایل هستید به یک طلب و بدهی مربوط باشد). برای ایجاد طلب و بدهی از برگۀ لیست طلب و بدهی‌ها استفاده کنید. توضیحات بیشتر در خصوص طلب و بدهی را در بخش راهنمای طلب و بدهی مطالعه کنید.

 

ایجاد ارتباط بین تراکنش‌ها

این قابلیت از نسخۀ 6.5.9 به برنامه اضافه شده است. در صورتی که تراکنش جدیدی که ثبت می‌کنید به یک تراکنش دیگر ارتباط داشته باشد، می‌توانید به وسیلۀ آیکن لینک که بالای صفحۀ تراکنش جدید قابل مشاهده است، این تراکنش را به تراکنش قبل مربوط سازید. به این صورت در لیست تراکنش‌ها کنار تراکنش‌هایی که دارای ارتباط هستند، آیکن سبز رنگ لینک نمایش داده می‌شود. با لمس هر یک از این تراکنش‌ها و انتخاب گزینۀ «مشاهدۀ تراکنش‌های مرتبط» کلیۀ تراکنش‌هایی که به تراکنش انتخاب‌شده مربوط هستند را مشاهده کنید. برای مثال کالایی را خریداری کرده‌اید و پس از چند روز این کالا را برای شخصی ارسال می‌کنید و قصد دارید در آینده بدانید هزینه‌ای که برای ارسال ثبت کرده‌اید، مربوط به کدام تراکنش است. در این صورت می‌توانید هزینه ارسال را به هزینۀ خرید ارتباط دهید. در آینده با لمس تراکنش مربوط به خرید یا ارسال و انتخاب گزینۀ «مشاهدۀ تراکنش‌های مرتبط» می‌توانید هر دو تراکنش را با هم مشاهده کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ بله ۹ خیر ۲