1. Home
  2. Docs
  3. حسابداری شخصی بانک...
  4. حساب‌ها

حساب‌ها

این بخش در حال تکمیل و اصلاح است و به‌زودی با تغییرات جدید برنامه هماهنگ شده و توضیحات جامع‌‌تری در آن قرار خواهد گرفت. به مرور بخش‌های دیگر نیز تکمیل خواهند شد.

ورود به برنامه

با احرای برنامه صفحه‌ای مشاهده می‌کنید که به طور کل خلاصه‌ای از وضعیت مالی را نمایش می‌دهد. اولین بخش صفحه اصلی برنامه بخش ماژول‌ها است که کلیه امکانات اصلی برنامه را در یک لیست در اختیار شما قرار می‌دهد. کلیه ماژول‌ها به صورت پیش‌فرض فعال هستند. در صورتی که از ماژولی استفاده نمی‌کنید، می‌توانید به کمک بخش تنظیمات این قسمت، آنها را غیر فعال کنید. در بین ماژول‌ها بخشی به عنوان «میریت نیروی کار» نیز مشاهده می‌شود که در برنامه با عنوان ابزار شناخته می‌شود. این ابزار اولین قابلیت از این دسته بوده که به مرور زمان ابزار دیگری نیز به این مجموعه اضافه خواهند شد. در حال حاضر امکان جابجایی و تغییر چینش ماژول‌ها وجود ندارد و ترتیب آنها توسط برنامه تعیین شده است.

بخش دوم به نمایش خلاصه موجودی اختصاص دارد. موجودی کنونی، مجموع حساب‌های تعریف‌شده که گزینه «در موجودی کل محاسبه شود» در آنها فعال شده باشد را نمایش می‌دهد.

موجودی خالص مجموع حساب‌ها را با مبلغ چک‌های دریافتی و پرداختی، اقساط پرداخت‌نشده و طلب و بدهی جمع و تفریق کرده و مبلع نهایی را با عنوان «موجودی خالص» نمابس می‌دهد. این که چه مواردی در محاسبه موجودی خالص در نظر گرفته شوند، از طریق آیکن تنظیمات خلاصه حساب‌ها (آیکن سماره 1) قابل تنطبم است. در این خصوص لازم به ذکر است، با توجه به این که این امکان وجود دارد که طلب و بدهی را توسط چک تسویه کنید، برای این که طلب و بدهی و چک دوبار در موجودی خالص محاسبه نشوند، در صورتی که هر دو گزینۀ طلب و بدهی و چک انتخاب شده باشند، طلب و بدهی‌هایی که دارای چک باشند فقط یک بار محاسبه می‌شوند و در صورتی که فقط یکی از آنها انتخاب شده باشند، مقدار آنها در هر دو حالت محاسبه می‌شوند. یعنی در صورتی که فقط طلب و بدهی انتخاب شده باشد، طلب و بدهی که دارای چک باشد در محاسبۀ مجموع موجودی در نظر گرفته می‌شوند و در صورتی که فقط چک انتخاب شده باشد، چک مربوط به طلب و بدهی در مجموع موجودی محاسبه می‌شود.

 

تعریف حساب

بدون تعریف حساب برنامه قابل استفاده نخواهد بود. در صورتی که فقط یک حساب تعریف کنید، فقط امکان ثبت دریافت و پرداخت را دارید، اما اگر بیش از یک حساب تعریف کرده باشید، می‌توانید انتقال وجه بین حساب‌ها را نیز ثبت کنید. برای ثبت حساب کافیست، آیکن مربوطه در صفحۀ حساب‌ها یا آیکن شماره 2 در بخش خلاصه حساب‌ها را لمس کرده تا صفحۀ حساب جدید باز شود.

در بخش تعریف حساب هرچند بسیار واضح بوده و هر بخش به روشنی عملکرد خود را توضیح می‌دهند، اما مواردی نیاز به توضیح بیشتر دارند.

کادر صاحب حساب: در صورتی که قصد دارید برای کارهای محاسبانی خود حسابی تعریف کنید طبیعتاً صاخب حساب خود شما هستید، یا به عبارتی «کاربر اصلی برنامه». اما در صورتی که قصد دارید برای اشخاص دیگر حساب تعریف کنید تا اطلاعات حساب آنها را در اختبار داشته باشید در این قسمت کافیست شخص مورد نظر را انتخاب کنید. در این صورت حساب تعریف‌شده در لیست حساب‌ها نمابش داده نمی‌شود. بلکه در لیست اشخاص و با لمس نام شخص مورد نظر و آنگاه انتخاب گزینه «مشاهده حساب‌ها» به نمابش در می‌آیند. برای اطلاعات بیشتر بخش اشخاص را ببنید. توجه داشته باشید در حال حاضر، حساب‌هایی که برای اشخاص تعریف می‌کنید قابلیت محاسبانی نداشته و فقط برای اطلاع از اطلاعات حساب آنها است.

انتخاب بانک مورد نظر: پس از انتخاب نام برای حساب، لازم است نوع حساب را انتخاب کنید. در صورتی که مایل به استفاده از انواع پیش‌فرض با نام و آیکن بانک‌ها هستید می‌توانید یکی از آنها را از لیست انتخاب نمایید. اما در صورتی که بخواهید نوع جدیدی با آیکن و نام شخصی تعریف کنید کافیست، از همان لیست، اولین گزینه «ایجاد آیکن و حساب شخصی» را انتخاب کنید. سپس در کادر پایین نوع حساب مورد نظر خود را وارد کنید. برای مثال «صندوق‌ها» و آیکن مورد نظر خود را نیز به کمک آیکن روبروی آن انتخاب کنید. حال نام حساب را وارد کنید. برای مثال «صندوق خانوادگی». بقیۀ تنظیمات را مطابق نظر انجام دهید و ذخیره کنید. حال اگر بخواهید حساب جدیدی از نوع «صندوق» ایجاد کنید، برای مثال «صندوق همکاران»، نوع حساب «صندوق» در لیست حساب‌ها به همراه آیکنی که قبلاً برای آن تنظیم کرده بودید قرار دارد و نیازی نیست آن را دوباره ایجاد کنید. دقیقاً مشابه ساخت چند حساب توسط نوع یک بانک.

تعریف واحد پولی: جهت تعیین واحد پولی حساب می‌توانید واحد پولی را بر اساس کد ایزوی واحد پولی و یا نام واحد پول که به فارسی درج شده، جستجو و انتخاب کنید. واحدهای پولی غیر ریالی در حال حاضر فقط در بخش تراکنش‌ها کاربرد دارد و در بخش‌های دیگر مانند چک، وام، طلب و بدهی قابل استفاده نیستند. در صورتی که واحد پولی برای حسابی تعریف کنید، پس از ذخیره امکان تغییر آن وجود ندارد. چرا که تمام محاسبات بر اساس واحد تنظیم‌شده انجام می‌گیرد و تغییر آن باعث ناهماهنگی‌های بسیاری در محاسبات پیشین خواهد شد.

بستن حساب: در صورتی که حسابی بسته شود، با ویرایش حساب و انتخاب گزینه مربوطه در بخش اطلاعات ضروری، جساب از لیست حساب‌ها حذف شده و فقط در لیست حساب‌های بسته‌شده که از منوی اصلی بخش حساب‌ها در دسترس است، نمایش داده می‌شود و دیگر قابل استفاده در دیگر بخش‌های برنامه نخواهد بود.

شماره‌های پیامک: در صورتی که شماره پیامک ارسالی توسط بانک تغییر کند یا در برنامه تعریف نشده باشد، با استفاده از این بخش می‌توانید آن را تعریف کنید. در وارد کردن شماره می‌توانید از رقم‌های 98 یا 98+ صرف‌نظر کنید. همچنین در صورتی که به جای شماره نام بانک یا عبارت دیگری ارسال می‌شود (مانند bank tejarat) می‌توانید عیناً همان عبارت را ثبت کنید.

همانطور که می‌بینید، به راحتی چند حساب تعریف شده است. در زیر صفحه، موجودی کنونی و موجودی خالص مشاهده می‌شود. موجودی کنونی مجموع حساب‌هایی است که مشاهده می‌کنید. در کنار این بخش آیکنی موجود است که در صورت تمایل می‌توانید بخش مجموع را مخفی کنید.

با لمس هر حساب می‌توانید، عملیاتی روی آن حساب انجام دهید. همچنین با لمس طولانی هر حساب می‌توانید به ویرایش اطلاعات حساب پرداخته، آن را حذف کنید یا گروه حساب را تغییر دهید. در صورتی که انگشت خود را روی هر یک از آیکن‌ها در بالای صفحه نگاه دارید، عنوان آن آیکن نمایش داده خواهد شد.
در صورتی که یکی از حساب‌ها را لمس کنید، صفحۀ جزئیات حساب نمایش داده خواهد شد که با لمس آیکن اشتراک، در نوار آبی صفحه، می‌توانید اطلاعات حساب را برای دیگران ارسال کنید.

 

حذف حساب‌ها

با لمس طولانی بر روی یک حساب آیکن‌های مربوط به ویرایش و حذف حساب نمایان می‌شوند. برای حذف حساب دو گزینه پیش رو دارید:

  • حذف عادی
  • حذف کامل

حذف عادی

در این نوع حذف، ابتدا حساب مذکور حذف شده و سپس تمام تراکنش‌های ثبت‌شدۀ آن حذف می‌شوند. سپس در صورتی که بین حساب حذف‌شده و حساب‌های موجود، انتقال وجهی وجود داشته باشد، آن انتقال‌ها حذف شده و برای حساب‌های دیگر بسته به این که منبع یا مقصد انتقال باشند، به تراکنش ورودی و خروجی تبدیل تبدیل می‌شوند. در این صورت اثری که انتقال بر روی آن حساب‌ها داشته به طور کامل حفظ می‌شود. به همین دلیل حذف حساب بر روی موجودی دیگر حساب‌ها اثری ندارد.

حذف کامل

در شرایطی که بخواهید حسابی، به هر دلیلی، به طور کامل محو شود و تمام آثار آن، اعم از تراکنش ورودی، خروجی و انتقال‌ها از بین برود، از این گزینه استفاده کنید. در این صورت تمام شرایط بالا انجام شده، با این تفاوت که انتقال‌های انجام‌شده با دیگر حساب‌ها حفظ نشده و به طور کامل حذف می‌شوند. در این صورت موجودی حساب‌های دیگر تحت تأثیر حذف انتقال‌ها قرار می‌گیرد.