1. Home
  2. Docs
  3. حسابداری شخصی بانک...
  4. طلب و بدهی

طلب و بدهی

این بخش یکی از بخش‌های نسبتاً پیچیدۀ برنامه است. پس حتماً توضیحات این بخش را به دقت مطالعه فرمایید. پس از اندکی استفاده، بیشتر با این بخش آشنا خواهید شد.

برای ثبت طلب و بدهی جدید، از بخش «اتصال به طلب و بدهی» استفاده نکنید. این امکان در برگۀ «تراکنش جدید» برای امکان اتصال تراکنش به طلب و بدهی‌های موجود است (در صورتی که قبلاً یک تراکنش عادی بوده که حالا مایل هستید به یک طلب و بدهی مربوط باشد). برای ایجاد طلب و بدهی از برگۀ لیست طلب و بدهی‌ها استفاده کنید. توضیحات بیشتر در خصوص طلب و بدهی را مطالعه کنید.

بخش طلب و بدهی به منظور مدیریت و آگاهی از میزان طلب و بدهی‌های شما در نظر گرفته شده است. در این بخش اطلاعات مفیدی از جمله طرف حساب، موعد تسویۀ حساب، مبلغ ماندۀ طلب و یا بدهی را نشان داده می‌شود. آیکن‌های این بخش نیز مشابه بخش‌های پیشین است و از عملکردی مشابه برخورداند.

ثبت یک طلب به معنی پرداخت (چه نقدی و چه ظاهری) بوده و در نتیجه از مبلغ قرمز رنگ برای آن استفاده شده است. و برای بدهی نیز از مبلغ سبز استفاده شده است.

چطور یک طلب یا بدهی را ثبت و مدیریت کنیم؟

در ثبت طلب و بدهی، برخلاف نسخه‌های پیش از 5.7 دیگر تفاوتی در ثبت طلب و یا بدهی وجود ندارد. ابتدا کافیست یک مرجع برای ثبت تبادلات ایجاد کنیم. آیکن قرمز زیر صفحه را لمس کرده تا صفحۀ ایجاد طلب و بدهی جدید باز شود. در صفحۀ طلب و بدهی جدید نیازی به ثبت هیچ مبلغی نیست. فقط کافیست اطلاعات کلی، از قبیل نام طلب و بدهی، طرف حساب و اطلاعات تکمیلی دیگر (مانند دیگر بخش‌ها) را وارد و ذخیره کنید. این کار یک طلب و بدهی جدید برای شما ایجاد می‌کند. طلب و بدهی‌ها بر حسب تاریخ تسویه‌شان مرتب می‌شوند. پس قالب طلب و بدهی جدیدی که ایجاد کردید را در تاریخ تسویه‌اش جستجو کنید. اگر تاریخ تسویه‌ای برای طلب و بدهی تعیین نکرده‌اید، می‌توانید آن را در تمام فیلتر‌ها در زیردستۀ «بدون تاریخ تسویه» بیابید. تا اینجای کار هنوز طلب و بدهی فاقد ماهیت طلب یا بدهی است.

حال نوبت به ثبت دریافت و پرداخت می‌رسد. بر خلاف نسخه‌های پیش از 5.7 دیگر محدودیتی از جهت نوع پرداخت یا دریافت بسته به نوع طلب و بدهی وجود ندارد. لذا فقط کافیست برای طلب و بدهی ثبت‌شده، دریافت یا پرداختی ثبت کنید تا میزان طلب یا بدهی شما بسته به مجموع تراکنش‌های ثبت‌شده محاسبه و نمایش داده شود. برای ثبت تبادلات سه راه در اختیار دارید:

  1. تبادل نقدی: مبلغی به طرف حساب مورد نظر پرداخت یا از او مبلغی دریافت کرده‌اید؟ اگر اینطور است، کافیست این گزینه را انتخاب کرده و بسته به نوع تبادل، دریافت یا پرداختی با مشخصات مورد نظر ثبت کنید.
  2. تبادل غیر نقدی: شخصی خدماتی به شما ارایه کرده و شما بابت آن بدهکار هستید؟ دوستی هزینه‌های مسافرت را تقبل کرده و شما به او بدهکار شده‌اید؟ اتومبیل مشتری را تعمیر کرده‌اید ولی هنوز دستمزد شما را حساب نکرده؟ همانطور که می‌بینید تمام این موارد به نوعی هستند که نه مبلغی از حساب شما کم شده و نه مبلغی به حساب شما اضافه شده. پس این گزینه را انتخاب کرده و بسته به این که بابت این موارد طلب‌کار یا بدهکار شده‌اید تبادلی غیرنقدی ثبت کنید. تنها تفاوت این تراکنش این است که آن را در لیست تراکنش‌ها می‌بینید اما در هنگام ثبت آن حسابی انتخاب نمی‌کنید و مقدار آن به حسابی اضافه یا از آن کم نمی‌شود. این موارد به رنگ نارنجی نمایش داده شده و در حال عادی در مجموع تراکنش‌ها محاسبه نمی‌شوند. اما می‌توانید در بالای صفحه در سمت چپ مقادیر مجموع تراکنش‌ها، آیکن منو را لمس کرده تا بتوانید این حالت را تغییر دهید.
  3. تبادل چک: به دیگری چک داده و هنوز چک پاس نشده تا مبلغی از حساب شما کسر شود و از وی طلبکار شوید؟ کافیست این گزینه را انتخاب کنید و مشخصات چک را وارد کنید. زمانی که چک پاس شد، وضعیت چک را تغییر دهید. در صورت تغییر وضعیت چک به تسویه‌شده، مبلغ آن در طلب و بدهی محاسبه شده و همان مقدار به طلبکاری یا بدهکاری شما اضافه می‌شود.

طلب و بدهی‌ها در تاریخ سررسیدشان قابل مشاهده هستند، نه تاریخ ثبت. پس در صورتی که طلب و بدهی جدیدی ثبت کردید، آن را در تاریخ سررسید بعدی جستجو کنید. اگر تاریخ تسویه‌ای برای طلب و بدهی تعیین نکرده‌اید، می‌توانید آن را در تمام فیلتر‌ها در زیردستۀ «بدون تاریخ تسویه» بیابید. اگر زمان سررسید را به خاطر ندارید، آیکن فیلتر را لمس کرده و گزینۀ «بدون محدودیت زمانی» را انتخاب کنید تا تمام طلب و بدهی‌ها را ببینید.

در بخش طلب و بدهی در حالت عادی لیست طلب و بدهی‌ها بر اساس تاریخ نمایش داده می‌شوند. در صورت که مایلید لیست اشخاص و بدهکار یا بستانکار بودن کلی آنها را مشاهده کنید، کافیست از منوی بالای صفحه، گزینۀ «تغییر دسته‌بندی» را انتخاب کنید. مقادیر نمایش‌داده‌شده به فیلتر اعمال‌شده وابسته هستند.